Genom YouGov har NetOnNet undersökt hur användningen av smartklockor, träningsklockor och aktivitetsarmband har påverkat svenskarnas motivation att röra sig mer under pandemin.
Vi vet sedan tidigare att svenskar ligger i topp i världen när det gäller användning av teknik och konsumentelektronik, och vi är förmodligen också i topp i användningen av så kallade wearables, säger Teddy Thor, affärschef på NetOnNet.
Wearables, eller kroppsnära teknologi, är till exempel smartklockor, avancerade träningsklockor och aktivitetsarmband. Den nationellt representativa undersökningen genomfördes bland 1009 svenskar och förstärker intrycket av att vi gillar att använda teknik vid fysisk aktivitet och träning.
– Var femte svensk, det vill säga 20 procent, säger att en smartklocka, ett aktivitetsarmband eller en träningsklocka har motiverat dem att röra sig mer under pandemin än de skulle ha gjort utan.
Detta är också verkligen syftet med en sådan pryl – nämligen att motivera och bidra till att göra det ännu enklare att komma över tröskeln och säkerställa framsteg.
Undersökningen visar att särskilt yngre människor motiveras av användningen av den här typen av teknik.
– Faktum är att 27 procent av alla svenskar under 40 år använder någon form av wearable för att motivera sig att röra sig mer nu under pandemin. Svenskar mellan 18 och 40 är vana vid att använda teknik såväl som att förlita sig på teknik. Medan vissa har som mål att gå 10 000 steg om dagen, motiveras andra av att tävla med sin egen tid på sin vanliga runda, säger Teddy Thor.
– Försäljningen av träningsdevicer har ökat kraftigt under pandemin och till exempel såg branschen en ökning med nästan 30 procent i denna kategori i vår jämfört med samma period förra året, säger Teddy Thor.
Nästan hälften av alla svenskar har ett träningsarmband eller klocka
Att svenskar är flitiga användare av denna typ av klockor och armband bekräftas också i undersökningen. Den nya undersökningen visar att så många som 47 procent av alla svenskar använder antingen träningsklocka, smartklocka eller aktivitetsarmband. Detta är ett stort antal och det visar att svenskar i alla åldrar kan motiveras av att träna armband och klockor, säger Teddy Thor på NetOnNet.
– Och om vi tittar på Norge använder 58 procent av alla norrmän en sådan pryl på handleden. Det finns i princip ingen anledning för norrmän att använda detta mer än svenskar, så det antyder antagligen att vi här i Norden är mycket fascinerade och öppna för sådana hjälpmedel, avslutar Teddy Thor.
Äger du en smartklocka? Jag har en Fitbit som jag köpte från Netonnet.