Teknikmagasinets butiker är sedan i november anslutna till foodoras q-handel och försäljningen har under våren växt med 260 procent. Tack vare en snabb omställning och partnerskapet med foodora har Teknikmagasinet kunnat kapitalisera på att trenden att handla på nätet stärkts under pandemin.
En färsk undersökning från Novus och Stockholms Handelskammare, visar att snabb hembeställning av teknikprodukter är här för att stanna. Pandemin har medfört att fler människor tagit sig över den digitala tröskeln. Hela 69 procent av de tillfrågade tror på ökad e-handel, att stora grupper ser positivt på tjänsterna indikerar starkt att snabba hemleveranser blir kvar efter pandemin.
Snabb hemleverans av framförallt hörlurar och produkter som behövs för streamade videomöten har varit en stor efterfrågan på hos Teknikmagasinet. Olika typer av spel och andra aktivitetsrelaterade produkter är också populära.
– Det känns väldigt bra att vår partner växer tillsammans med oss. Det är ett bra kvitto på att vi är en aktör som stöttar och skapar tillväxt för bolag. Tillsammans med Teknikmagasinet gör vi det möjligt för människor att snabbt ta del av de digitala möjligheterna samtidigt som Teknikmagasinet kan växa, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.
– foodoras q-handel är ett perfekt komplement till vår ehandel. Med hjälp av foodora når vi de kunder som vill ha snabb och smidig tillgång till våra produkter och inte har möjlighet att ta sig till våra butiker, säger Ulrika Göransson, VD Teknikmagasinet.
Om Q-handel (Quick commerce)
Q-handeln är tredje generationens digitala handel. Lanserades av foodora i maj 2020, vilket innebär att kunderna förutom restaurangmat, även nu kan få skönhetsprodukter, böcker och teknik och mycket annat hemlevererat inom 30 minuter. I september 2020 hade 180 butiker anslutit sig till q-handeln, i maj var 2021 var siffran över 300 stycken butiker.